4 خطای بزرگ در برندسازی شخصی که باید از آنها اجتناب کنید

4 خطای بزرگ در برندسازی شخصی که باید از آنها اجتناب کنید

4 خطای بزرگ در برندسازی شخصی که باید از آنها اجتناب کنید

برای ساخت یک برند شخصی یا پرسونال برند قدرتمند بیش و پیش از تکنیک و مدل نیاز به داشتن ذهنیت درست از موضوع داریم. در این مطلب چند اشتباه و وسوسه که در این مسیر ممکن است گریبانگیرمان شود بررسی شده است.

1- در دسترس همه قرار گرفتن

بخشی از قضاوت دیگران درباره ما به مشتریانی که ما را انتخاب کرده اند بستگی دارد.
"هیچوقت حاضر نیستم عضو کلوپی بشم که آدمی مثل من رو به عضویت قبول می کنه". این جمله وودی آلن در فیلم "آنی هال" اگرچه در قالب طنز گفته شده است اما گویای همین اصل است.

ما نمی توانیم مشتری را مجبور به انتخاب خودمان کنیم اما می توانیم انتخاب کنیم چه کسانی نباید مشتری ما باشند!

محصول لوکس اگر در دسترس همه قرار بگیرد، هم لوکس بودنش را از دست خواهد داد هم بخش زیادی از مشتریان اولیه که لوکس بودن محصول برای آنها اهمیت داشته است.

2- همرنگی با جماعت

همه ما لحظاتی را به در خاطر داریم که افراد، حاضر به پرداخت هزینه های همرنگ نشدن با جماعت نبوده اند. روانشناسان اجتماعی هم در تحقیقات خود، انگیزه های قدرتمندی برای همرنگ شدن با جماعت (Conformity) در ما انسانها کشف کرده اند.

برند و بالطبع برند شخصی بر پایه یکپارچگی در هویت ایجاد می شود. بروز شخصیت های مختلف و بخصوص موضع گیری های متضاد و مختلف ، باعث می شود تصویرهای مختلفی از ما برای مخاطب ترسیم گردد. علاوه بر اینکه ثبات و اصالت ما نیز از جانب مخاطب مورد تردید قرار خواهد گرفت.

البته قرار نیست همه جا با یک لحن با یک لباس و یا مثلا با یک کهن الگو با دیگران تعامل کنیم(معمولا از دو کهن الگو استفاده می کنیم). ما انسان هستیم، اشتباه می کنیم، در طول زمان آموزش می بینیم، رشد می کنیم و مخاطب هم مانند ما انسان است و درک می کند. اما مهم است یک "من" مشخص با ارزش ها و الگوی رفتاری مشخص و تا حدودی قابل پیش بینی به دیگران ارایه دهیم.

3- میانبر زدن

ساخت برند شخصی زمان بر است و میان بر ندارد. عجله داشتن برای افزایش آگاهی از برند یا افزایش اعتبار برند و ارتقا آن اثرات مخربی را بر برند شخصی ما وارد خواهد کرد. نمونه هایی از این رفتارها :

توجه بیش از حد به هویت بیرونی قبل از شناخت دقیق خود

رزومه سازی (به معنای تقلب در ساختن رزومه)

نقاب انسان های موفق را بر چهره زدن

تلاش برای افزایش آگاهی از برند بوسیله تبلیغات و روابط عمومی بدون توجه به ارتباط برند و تمایز. درباره مراحل رشد برند این مطلب را مطالعه بفرمایید.

4- همه کاره و هیچ کاره

همه کاره بودن، معمولا برای مخاطب بصورت "در هیچ کاری متخصص نبودن" ادراک خواهد شد. برند قوی با تمرکز ایجاد می شود!

بعد از مطالعه این مطلب
برچسب ها
اشتراک گذاری در :
امین برهمند
مشاور و مدرس کسب و کارها در حوزه فن آوری اطلاعات

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه