مدیریت و بازاریابی

کجا باید مترصد فرصت ها و ایده های جدید باشیم؟

کجا باید مترصد فرصت ها و ایده های جدید باشیم؟

این جمله ها و توصیه ها را حتما شنیده اید یا در کتاب ها خوانده اید: راه حل جدیدی برای حل یک مشکل پیدا کن، خلاقیت داشته باش، بدنبال پاسخ گویی بهتر به یک نیاز باش، نیازها  و ...

اما آیا می توان برای توسعه کسب و کار، پیداکردن ایده ها و فرصت های جدید و بالطبع کشف تهدیدها، مسیر و روش مشخص تعیین کنیم؟ در این مطلب که به مرور آنرا تکمیل تر خواهم کرد تلاش کرده ام یک دسته بندی از روش ها و مسیرهای مختلف ایجاد کنم.

1- تحلیل محیط کلان

چارلز داروین گفته است : قوی‌ترین‌ها نیستند که باقی می‌مانند، باهوش‌ترین آنها هم نیستند، بلکه آن گونه‌ای که بتواند نسبت به محیط تغییر را بپذیرد، بقایش را حفظ خواهد کرد. استراتژیست ها برای تحلیل محیط کلان و شناخت فرصت ها و تهدیدها شش عامل را مورد بررسی قرار می دهند : سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ، تکنولوژی، محیط و قانون و مقررات. این شش عامل بصورت مخفف PESTEL خوانده می شوند.البته محیط کلان منحصر به این شش عامل نیست و عواملی مانند روندهای جهانی یا محلی و تغییرات جمعیتی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

کشتی کسب و کار در دریای محیط کلان شناور است. هر گونه تغییری در این عوامل باعث ایجاد امواجی می شود (روندها) که می توانند برای کسب و کار فرصت یا تهدید محسوب شوند.

نکته مهمی که باید بدان اشاره کنیم تشخیص روندها از مدهای زودگذر است. مدهای زودگذر کوتاه مدت هستند، غالبا غیر قابل پیش بینی هستند و نمی توانند تاثیر چندانی  بر روی محیط کلان ایجاد کنند. روندها اما قابل پیش بینی هستند و می توان آنها را تصویری از آینده دانست.

چه یک کارآفرین باشید چه یک تحلیلگر، چه فردی که میخواهد برای آینده برند شخصی خود مسیر بهتری را جستجو کند، نظر دوختن به محیط کلان می تواند فرصت ها و تهدیدهای آینده و حال را بهتر نمایان سازد.

بررسی چند مورد و مثال :


1- عوامل جمعیت شناختی: بخش عظیمی از جمعیت کشور ما در حال نزدیک شدن به مرزهای میان سالی است. تقریبا میتوان گفت دولت در حوزه مراقبت از میانسال ها هیچ برنامه ریزی جدی ندارد. این بخش عظیم جمعیت نیاز به مراقبت ، نیاز به سرگرمی و ... دارد و میتوان از این فرصت برای ایده پردازی و سرمایه گذاری در خدمات مخصوص به این بخش استفاده کرد.

2-عوامل تکنولوژیک: نیازی به توضیح نیست که تکنولوژی چگونه چهره کسب و کارها را در سالیان اخیر تغییر داده است و مدل های جدید کسب و کار، به لطف تکنولوژی هر روز در اطراف ما در حال متولد شدن و رشد هستند.
هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، کلان داده، بلاک چین و ... بزودی شیوه زندگی ما را بیش از پیش تغییر خواهند داد.

3- اقتصاد: پایین آمدن ارزش پول ملی اگرچه تهدیدی جدی برای بسیاری از کسب و کارها بوده است اما میتواند به عنوان فرصتی برای ایده پردازی و درانداختن طرحی نو در قالب کسب و کارهای ارزآوری چون توریسم پزشکی و گردشگری سلامت باشد. کشور ما هم از لحاظ پزشکی اعتبار دارد و هم ظرفیت بالایی برای گردشگری دارد.

4-سیاست و قانون و مقررات : تغییرات سیاستی در هر کشوری می تواند مسیرهایی جدیدی را برای توسعه کسب و کارها ایجاد کند(البته تهدید هم همیشه در کنار فرصت هست). برای مثال اقبال دولت به پیام رسان های داخلی در سالهای گذشته یا فیلتر شدن پلتفرم هایی مانند یوتیوب و ...

2- تکنیک یافتن شکاف ها و تطبیق

1 -  بدنبال بخش هایی از بازار هستیم که نیازهایشان بخوبی پاسخ داده نشده و فشار نیروهای رقابتی در آنها کمتر است و سپس تطبیق دادن پیشنهاد محصول با نیازهای آن بخش. برای مثال :

  • اکثر محصولات برای راست دست ها طراحی شده است. (طراحی محصول برای چپ دست ها)
  • اکثر برندهای پوشاک، از سایز بندی های استاندارد در تولید محصول استفاده می کنند.(طراحی محصول برای بزرگ سایزها)

 

2- قرار نیست چیز جدیدی ابداع شود. مدل کسب و کاری که در کشوری دیگر یا استان و شهر دیگری پیاده سازی شده است را با کشور یا استان و یا شهر دیگری تطبیق داده و پیاده سازی می کنیم.
احتیاجی به مثال نیست. اکثر استارتاپ های موفق فعلی از این تکنیک استفاده کرده اند. تاکسی های اینترنتی از روی مدل اوبر برداشته شده اند. دیوار، آپارات و ... تطبیق یافته از مدل های کسب و کاری است که پیاده سازی های موفقی در کشورهای دیگر داشته اند.

برچسب ها
اشتراک گذاری در :
امین برهمند
مشاور و مدرس کسب و کارها در حوزه فن آوری اطلاعات

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه