علم و تکنولوژی

کتاب نقشه راه تحول دیجتال دیوید راجرز

کتاب نقشه راه تحول دیجتال دیوید راجرز

گفتیم : تکنولوژی دیجیتال در حال تغییر چهره جهان ماست. بعضی کسب و کارها توانسته اند با این تغییرات همگام شوند و بسیاری نیز شکست خورده اند. بسیاری توانسته اند با تکیه بر این غول زیبا و فریبنده مدل های کسب و کار جدید ایجاد کنند، استارتاپ ها براحتی کسب و کارهای بزرگ را به چالش کشیده اند و سهم بسیاری نیز شکست و محو شدن در صحنه رقابت بوده است.

اما چه چیزی شرکت هایی را که توانسته اند در جهان دیجیتال کامیابی را تجربه کنند از آنان که شکست خورده اند جدا می سازد؟

چگونه باید با تحول دیجیتال همگام شد و آن را رهبری کرد؟

اینها سوالاتی هستند که کتاب نقشه راه تحول دیجیتال سعی در یافتن پاسخ آن دارد.

نویسنده کتاب آقای دیوید راجرز، مشاور، سخنران و استاد در مدرسه کسب و کار کلمبیا در دو حوزه بازاریابی و تحول دیجیتال است. او سابقه مشاوره و برنامه ریزی اجرایی برای شرکت های بزرگی مانند گوگل ، SAP، تویوتا و GE را نیز در کارنامه دارد.

بینشی که ساختار کتاب بر اساس آن شکل گرفته این است : تحول دیجیتال درباره تکنولوژی نیست بلکه در مورد استراتژی است و شیوه جدیدی برای فکر کردن. تحول دیجیتال نیاز به یک دید کلی از استراتژی کسب و کار دارد. تحول دیجیتال سازمان به بروز رسانی مدل ذهنی استراتژیک کسب و کار بیشتر از بروزرسانی زیرساخت های فناوری اطلاعات وابسته است.

تکنولوژی دیجیتال در 5 حوزه کلیدی و مهم از استراتژی، تحول ایجاد می کند. برای دستیابی به موفقیت، بسیاری از اصول استراتژی و قواعد کسب و کار در این 5 حوزه نیازمند تعریف مجدد یا تغییر هستند.

آنچه این کتاب پیشنهاد می دهد ترسیم نقشه راه تحول دیجیتال، با اتکا بر این 5 منظر است:

1- مشتریان : تکنولوژی دیجیتال می تواند شیوه ارتباط با مشتری را تغییر دهد.

امروزه مشارکت مشتری نقش مهمی را در موفقیت کسب و کار ایفا می کند و نحوه ارتباط با مشتری دو سویه شده است. در عصر دیجیتال مفهوم شبکه مشتریان مطرح است. مشتریان به شکلی پویا با هم و با کسب و کار در ارتباط و تعامل هستند. مشتریان بر یکدیگر تاثیر می گذارند و در میان همین گفتگوها و تعاملات، برندها شکل می گیرند.

در پس همه اینها ابزارهای دیجیتال در حال تغییر نحوه جستجو، یافتن، ارزیابی، خرید و به اشتراک گذاری تجربه حاصل از آن است. بالطبع با این تغییرات شیوه جذب مشتریان نیز تغییر می کند چون اساسا مسیر حرکت مشتری و شیوه تعامل با او تغییر کرده است.

چشم انداز استراتژیکی که این کتاب، در موضوع مشتریان روی آن اصرار دارد همین نکته است که مشتریان یک شبکه به هم متصل هستند نه افراد جدا از هم. هر کسب و کاری باید چگونگی کنترل این شبکه را فرا گیرد.

2- رقابت : تکنولوژی دیجیتال ، بر نحوه تفکر درباره رقابت تحول ایجاد کرده است.

صنایع جدیدی بوجود آمده اند، مرزهای صنایع جابجا شده اند و رقابت دیگر درون مرزهای یک صنعت نیست. تجارت الکترونیک عملا محدودیت هایی مانند مرزهای فیزیکی و زمان را نیز از بین برده است.

در موضوع رقابت، کتاب روی ساخت پلتفرم ها تاکید می کند.

3- داده ها : می توان گفت تغییر و تحول در این حوزه پیش و بیش از هر حوزه ای بوده است. داده ها خون تکنولوژی دیجیتال هستند و در قامت یک دارایی غیرمشهود کلیدی، جهت ایجاد ارزش، نقش ایفا می کنند.

امروزه اما با سیلابی از اطلاعات مواجه هستیم. سیلابی که از همه چیزهای اطراف ما در گستره وسیع و متنوعی از همه فعالیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیستی و زیست محیطی و ... با یا بدون مشارکت کاربران بوجود آمده است.

کلان داده (Big Data) پدیده ای مهم و حیاتی دیگری است که قرار است این انفجار اطلاعاتی را به بند کشد و دانش و بینش جدیدی را از دل این داده ها و اطلاعات بیرون بکشد.

4- نوآوری : تکنولوژی دیجیتال همچنین بر شیوه نوآوری توسط کسب و کارها تحول ایجاد کرده است.

یادگیری مداوم بر پایه آزمایش و اندازه گیری های سریع (برو و خودت ببین) ! رویکردی جدید به نوآوری. استارتاپ ناب.

ایده های جدید به مدد تکنولوژی دیجیتال راحت تر و سریعتر از همیشه آزمایش می شوند و می توانیم بازخورد بازار را از همان ابتدای روند به دست آوریم.

5- ارزش آفرینی : تکنولوژی دیجیتال بر شیوه تفکر ما در مورد فهم و ایجاد ارزش برای مشتریان نیز می تواند تحول ایجاد کند.

کسب و کارها باید یاد بگیرند چگونه ارزش پیشنهادی خود را بصورت پیوسته بروزرسانی کرده و تطبیق دهند زیرا هدیه تکنولوژی تغییر است و تغییر می تواند فرصت یا تهدید جدی ایجاد کند.

این کتاب نیز مانند کتاب تحول دیجیتال آقای جرج وسترمن بیشتر برای صنایع موجود نوشته شده است. صنایعی که هسته دیجیتالی ندارند.

برچسب ها
اشتراک گذاری در :
امین برهمند
مشاور و مدرس کسب و کارها در حوزه فن آوری اطلاعات

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه